Boekhouding

De boekhouding online

Ik verzorg de boekhouding van kleine ondernemingen. Daarvoor maak ik gebruik van de software van Visma. Samen bepalen we welk abonnement het beste bij de situatie en de wensen van jou als ondernemer past. De maandfactuur van het abonnement gaat direct naar de klant zelf. Hier staan de actuele prijzen van Visma.

Door de samenwerking aan te gaan in Visma heb ik op elk moment het volledige inzicht in je boekhouding en kan ik alle  verwerkingen doen die nodig zijn. Per klant kan dan verschillen wie, wat doet. Er is veel tekst en uitleg beschikbaar om zelf aan de slag te gaan, maar meestal wil een ondernemer zijn tijd steken in de groei van de onderneming. Aan de andere kant, een basiskennis van de boekhouding is voor elke ondernemer van belang.

Als jij een grote voorkeur hebt voor een ander boekhoudpakket, dan kan ik daar ook mee werken. Maar omdat ik niet gewend ben om met andere programma’s te werken zal het wat meer tijd en dus geld kosten om daarmee samen te werken.

Image by katemangostar on Freepik

Samen de boekhouding op orde houden, zo gaat dat in de praktijk

Hieronder ga ik in op de basis van de boekhouding. Is de onderneming al veel verder dan de basis, dan zijn daar ook vele oplossingen voor beschikbaar. Of er wordt aan gewerkt, want elke maand is er een nieuwe release met verbeteringen in softwarepakketten.

 

Heel erg belangrijk in de samenwerking tussen de ondernemer en mij is dat we regelmatig, minstens één keer per maand, contact hebben. Over hoe het gaat, vragen die de ondernemer heeft, zaken die ik mis.

Boekhouding

De verkoopfacturen voorbereiden en verzenden doet de ondernemer vaak zelf omdat hij of zij alle nodig informatie heeft en facturering aan de klant een belangrijk moment is in de klantrelatie. Bij de opstart van de boekhouding nemen we samen door hoe de verkoopfacturen in te delen: we maken van de factuur een helder ‘visitekaartje’ voor je klanten.

Kies hiernaast de andere onderwerpen van de boekhouding.

De digitale inkoopfactuur wordt door jou (of de leverancier meteen zelf) naar een voor de onderneming uniek e-mailadres gestuurd, waarmee de factuur automatisch in de boekhouding ‘geschoten’ wordt. Het programma maakt dan meteen een concept boekingsvoorstel.

Voor bonnetjes is er de Scanner e-accounting app (zie op die pagina helemaal onderaan de QR-code). Neem direct na het afrekenen in het café of in de winkel met de app een fotootje van de bon, voeg een omschrijving toe en ‘schiet’ de bon in de boekhouding van Visma.

Centraal in de verwerking van de betalingen en ontvangsten is de bankkoppeling. Bij de opstart brengen we samen de koppeling tussen jouw zakelijke bankrekening en het programma tot stand. Daarmee worden dagelijks alle bankmutaties in de boekhouding ingelezen. Die bankmutaties zijn efficiënt te verwerken, vooral omdat het programma steeds beter in staat is bankmutaties automatisch te herkennen en op basis daarvan boekingsvoorstellen te doen.

Betalingen van je bank doe je altijd zelf! Ik krijg geen bevoegdheid om betalingen te doen van je bankrekening (en dat wil ik ook helemaal niet :-). Wat wel mogelijk is bij sommige banken is dat de te betalen bedragen automatisch klaar gezet worden in jouw bankomgeving, zodat jij ze nog alleen maar hoeft te controleren en te verzenden.

 

Met de boeking van de verkoop- of inkoopfacturen wordt meteen de btw geboekt (tenzij de onderneming vrijgesteld is van btw). De kwartaalaangifte btw wordt automatisch ingevuld. Dan is het altijd aan mij om die te controleren voordat die verzonden wordt naar de Belastingdienst.

Inzicht in je cijfers

Bij de basis hoort ook het inzicht in je cijfers. Maak je winst of gaat de kost nog voor de baat uit? Het boekhoudpakket heeft een aantal standaard financiële rapportages. Aan het eind van het jaar is dit de basis voor het opgeven van je Winst Uit Onderneming in de aangifte inkomstenbelasting.

Neem contact met me op

Wil je contact met me opnemen naar het lezen van deze pagina, druk op onderstaande knop. Bij een kopje goede koffie of thee bespreken wat jij als ondernemer nodig hebt om een volgende stap voor een efficiënte en actuele boekhouding.